Forældresamarbejde

Det er vigtigt for os at have et godt samarbejde med jer og en løbende og gensidig dialog om jeres barn. Det foregår både gennem den daglige kontakt ved aflevering og hentning, ved forskellige forældresamtaler og på vores forældreintra, Aula.

Aula

På Aula sender vi beskeder og information ud, og flere gange om ugen deler vi billeder fra hverdagen sammen med børnene, så I kan få et indblik i, hvad vi laver. En gang om måneden sender vores leder desuden et nyhedsbrev ud om, hvad der rører sig i hele huset.

Det er også på Aula, I skal melde ind, hvis jeres barn er syg, holder en fridag eller skal på ferie. Når vi ved, hvor mange børn vi bliver hver dag, kan vi meget bedre planlægge en god dag for de børn, som er på stuerne.

Forældresamtaler

Vi holder løbende forældresamtaler, hvor vi har mulighed for at tale om, hvordan det går med jeres barns trivsel og udvikling.

Den første samtale holder vi, når barnet har været i Himmeltræet i tre måneder. Her snakker vi om, hvordan indkøringen er gået, om barnet trives i de nye rammer, og om der er noget, vi skal justere på. Derudover holder vi samtaler, inden barnet skal skifte til både børnehave og skole.

Hvert år vurderer vi alle børns trivsel og sproglige udvikling, og det inddrager vi selvfølgelig også jer i. Så hvis vi lægger mærke til noget særligt eller bekymrer os over noget, tager vi fat på jer, så vi kan tale om, hvordan vi sammen kan skabe mere trivsel hos jeres barn.

Vi forventer desuden, at I tager fat på os, hvis der er noget, der bekymrer eller undrer jer, eller hvis der sker ting i jeres familie, som kan påvirke, hvordan jeres barn har det.

Forældreråd

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Himmeltræet. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Himmeltræet og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte Himmeltræets pædagogiske leder og høre mere.

I Himmeltræet har vi et meget engageret og aktivt forældreråd, som bidrager til at skabe et godt fællesskab mellem husets forældre og medarbejdere. Vores forældreråd byder ind med gode idéer, deltager i ansættelsessamtaler ved nyt personale og står for at arrangere vores årlige sommerfest.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.